Uppdaterad
och förbättrad

Att hantera diarré

Vissa personer med hjärtsvikt kontrollerar mängden vätska de dricker för att minimera kvarhållandet av vätska som ofta uppstår vid hjärtsvikt. Men om du får diarré när du är på resande fot, kan du förlora mer vätska än normalt och det finns då en risk att du kan bli uttorkad. I det händer kan du behöva dricka mer vätska än vanligt eftersom uttorkning kan förvärra hjärtsviktssymtomen. Receptfria läkemedel mot diarré är vanligtvis säkra och effektiva, men tänk på att nämna för farmaceuten att du har hjärtsvikt och informera dem om de mediciner du tar varje dag. Diarré eller kräkningar kan också påverka hur väl dina hjärtsviktstabletter absorberas av kroppen och förvärra symtomen. Om du förlorar för mycket vätska kan du behöva sluta ta en viss medicin, som urindrivande (diuretika) och kärlvidgande (vasodilatorer). Det är något du i så fall behöver tala med din läkare om.

Återgå till ”Att resa” 

 

EN ANIMERAD RESA GENOM HJÄRTSVIKT

Det här är en serie med nio lättbegripliga och intressanta animationer som beskriver hjärtsvikt och hur det behandlas.

De kommenterade animationerna förklarar hur ett friskt hjärta fungerar, vad som händer med det vid hjärtsvikt och på vilket sätt olika behandlingar kan förbättra din hälsa

ANVÄNDBARA VERKTYG

Klicka för att skriva ut dessa verktyg som kan hjälpa dig övervaka hjärtsvikt

VIDEOR MED PATIENTER OCH VÅRDGIVARE

I det här avsnittet kan du se, lyssna på eller läsa intervjuer med andra personer med hjärtsvikt och deras anhöriga.

KOM TILL VÅR FACEBOOKSIDA

och dela dina åsikter och erfarenheter med andra patienter, familjer och vårdgivare.

Tillbaka till början