What they do

Sinus node inhibitor, ivabradine, reduces heart rate by a novel mechanism and reduces the frequency of impulses from the sinus node, which is the place in the right atrium of the heart that controls the heart rate. This agent is well-tolerated and effective.

Clinical research has shown that ivabradine when administered to patients with symptomatic chronic heart failure, who are on optimal standard medical therapy including betablockers, reduces heart rate and significantly reduces cardiovascular mortality or the number of heart failure admissions to hospital. This drug is recommended for patients who have a persistent heart rate ≥ 70 beats/min* in addition to a maximally tolerated betablocker dose (*in Europe the European Medecine Agency says ≥ 75).

Side effects

Ivabradine is extremely tolerated with very few side effects. Patients may frequently notice minor visual disturbances that appear as transitory bright lights (luminous phenomena). Patients should be informed of this frequent side effect which is not serious and rarely requires discontinuation of the drug. The agent may also occasionally slow heart rate substantially which would require a reduction of the dose or discontinuation of the drug.

Also know as:

  • Ivabradine
    (Procolaran®, Coraxan®, Coralan®, Corlentor®)

Return to Heart failure medecines

ما الذي تقوم به؟

يقوم مثبط العقدة الجيبية إيفابرادين بتقليل معدل ضربات القلب عن طريق استخدام آلية جديدة، كما أنه يقلل معدل النبضات الصادرة من العقدة الجيبية وهو مكان موجود في الأذينة اليمنى للقلب ويتحكم في معدل ضربات القلب. وهذا العامل آمن وفعال.

وقد أظهرت الأبحاث السريرية أن الإيفابرادين، عند إعطائه للمرضى الذين يعانون من أعراض قصور القلب المزمن ويخضعون لأفضل علاج طبي قياسي بما في ذلك حاصرات بيتا، يقلل من معدل ضربات القلب، كما يقلل بشكل ملحوظ من معدل الوفيات التي تحدث بسبب القلب والأوعية الدموية أو عدد حالات قصور القلب التي يتم قبولها في المستشفى. يوصى بهذا الدواء للمرضى الذين يعانون من معدل مستديم لضربات القلب ≥ 70 نبضة/دقيقة*، بالإضافة إلى أقصى جرعة يمكن تحملها من حاصرات بيتا. (*في أوروبا، معدل ≥ 75 وفقًا لوكالة الأدوية الأوروبية)

الآثار الجانبية

يمكن تحمل إيفابرادين بشكل كبير حيث إن آثاره الجانبية قليلة جدًا. قد يلاحظ المرضى في كثير من الأحيان وجود اضطرابات بصرية بسيطة تظهر كأضواء ساطعة مؤقتة (ظاهرة مضيئة). ينبغي إبلاغ المرضى بهذا الأثر الجانبي المتكرر غير الخطير والذي نادرًا ما يتطلب التوقف عن استخدام العقار. قد يبطئ العامل أيضًا في بعض الأحيان من معدل ضربات القلب بشكل كبير، مما يتطلب تقليل الجرعة أو التوقف عن تناول العقار.

يعرف أيضًا باسم:

  • إيفابرادين
    (Procolaran®، Coraxan®، Coralan®، Corlentor®)

 

 

الرجوع إلى أدوية قصور القلب